29. tammikuuta 2014

Me, myself and I

Aattelin kertoa vähän siitä, kuka ja mikä mie olen. Mie en rupee erittelemää asioita liikaa siitäki syystä, ettei kaikki selvitä heti kuka mie olen.

Mut mitäs mie kertoisin...

Mie oon 20-vuotias nainen, asunu koko ikäni Etelä-Suomessa, samassa kaupungissa. Eli pienet on piirit. Oon perheen ainoa lapsi ja ollu yksinäinen penskasta asti.
Mulla ei ole peruskoulun lisäks minkäänlaista koulutusta. Oon hakenu kouluihin sillon ku on ollu voimia (yleensä paniikkihäiriö on estäny jo pääsykokeisiin menemisen), mutta siitä huolimatta en ole koskaan tullu valituksi. En tiedä oonko tyhmä vai onko vaa huonot mahikset.

Mulla on todettu masennus, uniongelmia (tarkottaa lähinnä unihalvauskohtauksia) ja paniikkihäiriö. Lisäks sydämessä on jotaa häikkää, mut lääkärit ei ole saanu selville mistä ne johtuu. Kaikki oireet sydäntä lukuunottamatta alko yläasteella.

Vanhemmat eros ennen ku mie opin edes kävelemään.
Joskus iskä löys äidin baarista, minne se oli raahannu minutki. Iskä haki minut itelleen vähän väliä. Muistan hämärästi, että äiti vei minut kerran yökylään yhteen pelottavaan ja suoraan sanottuna saastaseen paikkaan (siinä talossa ei oltu siivottu 35 vuoteen). Muistan, miten äiti ja sen nuoret miesseuralaiset vilkutteli mulle ovelta ja jätti minut sinne. Nukuin siel sohvalla yön ja heräsin vähän väliä siihen, ku hyönteisiä kiipeili mun päällä.
Eron jälkeen isästä tuli mun huoltaja. Äidin kanssa nähdään säkällä kerran pari vuodessa, muttei olla kovinkaan läheisiä.

Minuu on kiusattu eskari-ikäsestä asti. Ku mie olin ihan penska, mulle tehtiin pään alueelle leikkaus, jonka kirurgi sössi oikee kunnolla. Se epäonnistuminen vaikutti mun ulkonäköön ja semmonen kummajainenhan on kaikille helppo pilkan kohde. Kesti vuosia että tää 'poikkeama' saatiin korjattua, mutta vahinko ehti jo tapahtua. Pahimmillaan kiusaaminen oli yläasteen lopussa. Siitä kiusaamisesta teen myöhemmin kokonaan eri postauksen, siitä on sen verran paljo asiaa...

Mitäs vielä?

Mun lähipiiriin kuuluu isä, poikaystävä ja paras kaveri K. Lisäks pari muuta tuttua, enemmän tai vähemmän tärkeitä. Kellekään en oikeastaan puhu siitä, miten oikeasti menee. Eikä ne näytä myöskään arvaavan. Se on osittain hyvä, osittain huono asia.

Mie hakeuduin psykan hoitoon oma-alotteisesti joskus 2-3 vuotta sitte, koska halusin saada jotaa apua. En vaan jaksanu sitä, että oli koko ajan huono olla. Pääsin psykalle ja työvoimatoimiston erikoislinjalle, mut ei siitä mitään isoa apua ole koskaan ollu. Tänään sain kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä harjottelupaikan päiväkodissa ja oon varma siitä, että taukopäivistä huolimatta romahdan kasaan.

Siin taiski olla mun hohdokas elämä tiivistettynä.
Ei mulla muuta, öitä kaikille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti