2. kesäkuuta 2014

Positive Journal

Kerranki ilonen päivitys.

Mie alotin tammikuun ensimmäisenä päivänä Positive Journalin. Sitä suositeltiin erilaisissa artikkeleissa ja nettifoorumeilla. Sitä kannatti lähinnä masentuneet ihmiset tai sellaset, joilla oli ongelmia arvostaa asioita niiden elämässä. Vaikka joskus menee todella, todella huonosti, mie pidän tota todella hyvänä keksintönä.

Mie suosittelen sitä kaikille, jotka vaan jaksaa kirjottaa ja pitää päiväkirjaa. Sanon nyt ihan suoraan, etten oo päiväkirjaihmisiä, en koskaan jaksa pitää niitä. PJ:n oon pitäny ajan tasalla ja oon pyrkiny kirjottamaan sinne joka päivä - ja oon jopa onnistunu, mikä on mulle harvinaista. Se on auttanu mun mielenterveyttä tosi paljo, vaikkei ehkä siltä vaikutakaan :D

Nyt yritän vähä kertoa mistä siinä on kyse, ihan siltä varalta jos joku muuki kokeilis.

1) PJ eroaa tavallisesta päiväkirjasta siten, että sinne kirjotetaan VAIN HYVÄT ASIAT, mitkä on tapahtunu päivän aikana. (Eli jos sie oot myöhästyny bussista, mutta ehtiny seuraavaan just ennen kaatosadetta, kerro siitä että ehdit suojaan ennen kastumista).

2) Kirjoita ennen nukkumaanmenoa. Kokemuksesta sanon, että sillon on kaikkein paras aika, ihan senki takia, että ku muistelee kaikki päivän hyvät asiat, voi käydä hyvillä mielin nukkumaan ja koko päivä tuntuu yhtäkkiä paljo paremmalta.

3) Lue vanhoja merkintöjä jälkeenpäin, etenki jos on huono päivä. Nyt ku alkaa kesäkuu, alkaa tammikuun tapahtumat jo jäädä unholaan. Mie en muista mitä huonoja asioita tammikuun kuudentena tapahtu, mutta voin tästä kirjasta lukea esim. sen, että olin jaksanu siivota koko kämpän ja olin onnistunu korjaamaan tietokonetta. Kyse on todennäkösesti tosi mitättömästä viasta, mutta on hauska lukea tollanen merkintä :)

4) Jos päivä tuntuu tosi huonolta, istu illalla sänkyyn, ota kynä käteen ja mieti mitä hyvää päivän aikana on tapahtunu. Jos on oikeesti paska päivä, niitä asioita ei välttämättä tule mieleen. Mut kyllä sitä keksii aina jotain.
Uskokaa, että merkinnän jälkeen on kaikki hyvät jutut palannu mieleen, päivä tuntuu paremmalta ja on kivempi käydä nukkumaan :)
Tietty jonaki päivänä merkintä jää kahteen tai yhteen lauseeseen, mutta se kannattaa silti kirjottaa. Vaikka ihan vaan "sain nukkua pitkään, kotona oli hyvää ruokaa." Se riittää. Ja jos hyviä asioita ei heti keksi, mieti, kunnes keksit. Niitä on kyllä.

5) Tehkää siitä piristävä. Koska mie oon olevinani hieno taiteilija, mie oon tuunannu ton vihkosen, kuorruttanu sen näteillä ja hyvää tuulta tuovilla kuvilla ja ties millä. Tehny siitä oman näkösen. Ei appelsiinimehuakaan pakata tummanharmaaseen pahvitölkkiin, missä on kiven kuva.

Siinä vissii tärkeimmät jo tuliki. Jos teitä masentaa, jos tuntuu siltä ettei elämässä ole ikinä koskaan milloinkaan mitään hyvää, alottakaa toi. Älkääkä luovuttako heti ku se tuntuu vaikeelta tai turhalta. Mie oon nyt 6 kk tehny sitä, enkä oo lopettamassa :)

Kaikissa päivissä on jotain hyvää, uskokaa.

Mie suosittelen.
Kokeilkaa!
Mun mielenterveyttä se on auttanu :)

4 kommenttia:

  1. :) Täytyykin kokeilla! Vähän samantapasta oon joskus tehnytkin, mutta olin unohtanut koko jutun. Vois kaivella sen vihon jostain esiin ja vähän lueskella niitä.

    Saanko linkittää tän tekstin mun blogiin, jos vaikka saisin haastettua sitä kautta lisää porukkaa mukaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linkitä ihmeessä :) Olis hienoa jos useempi innostuis, tai ainaki kokeilis, ja vielä parempi jos siitä on apua :)

      Poista
  2. Kuulostaa hyvältä keksinnöltä, täytyis itsekin varmaan kokeilla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen :) Ja vaikka alkuun tuntuis vaikeelta (niiku musta tuntu) ni kannattaa jatkaa siitä huolimatta ja kirjottaa vaikka väkisin joka päivä, ni siitä tulee rutiini :)

      Poista